Kerstvideo: een nieuwe traditie?

De kerstdagen liggen net achter ons en er zijn weer een hoop kerstkaarten verstuurd en een heel stuk minder kerstfilmpjes de revue gepasseerd. Toch zien we ieder jaar weer meer kerstvideo’s voorbijkomen. Is er een nieuwe traditie aan het ontstaan?
Zelf maak ik sinds 2007 jaar een kerstfilmpje. De eerste was heel simpel: in een winterse tuin besloeg mijn bril door de dampen uit de warme mok waarmee ik prooste.
Even snel bedacht en gemaakt, omdat ik me bedacht dat het als filmmaker wel zo logisch is om een filmpje te maken ipv een geschift photoshopexperiment. (Ik heb een paar jaar gekke digitale kerstkaarten gemaakt om naar mijn vrienden te sturen.) Dit jaar was het de laatste maanden lekker hectisch, waardoor ik uit de verschillende concepten, die ik inmiddels heb bedacht, een eenvoudige moest kiezen. Eén waarbij kerst eigenlijk nauwelijks een rol speelt, maar waarin meer een knipoog gegeven wordt naar het jaar 2012 en de daar schijnbaar bij behorende Maya-voorspelling* van een eindtijd of een nieuw begin. Daarnaast wilde ik wat proberen met slowmotionopnames: digitaal vertragen zonder dat het schokkerig wordt of totaal misvormt. De beelden waren al vertraagd opgenomen. In 2 shots is gelukt om het tempo nog verder te vertagen, in andere shots raakte de software totaal in de war met lelijke misvormingen als gevolg. Organische bewegingen zoals wapperend haar zijn voor computerprogramma’s blijkbaar nog te moeilijk om goed te interpoleren. (Mijn excuses voor het vakjargon 😉 )
Het resultaat:

Dit jaar was Mischa Koorneef van FotoFinis aanwezig om ook wat backstagefoto’s te maken op deze eenvoudige ‘set’ in de polder bij Maasland.

Afijn, ik dwaal af, ik zou het hebben over kerstvideo’s als nieuwe traditie.
De kerstkaart zal voorlopig niet echt (of beter nog: echt niet) verdwijnen, maar net als de algemene opmars van video op internet, neemt het aantal kerstvideo’s ieder jaar weer toe. En daar zitten hele leuke, creatieve video’s tussen. Dit jaar vielen bijvoorbeeld de lipdubvideo (oftewel: playbackvideo) van Transavia en de ‘wetenschappelijke’ animatie The Science Behind Santa.

Dit is in feite een feelgood-kerstclip waarmee Transavia zichzelf op positieve manier toont, zonder expliciet reclame te maken voor een actie. Een goed voorbeeld van hoe je met een semi-commercieel kerstfilmpje een glimlach op het gezicht van mensen tovert.

Dit is een mooi voorbeeld van een moving infographic: een ‘wetenschappelijk’ onderwerp wordt met behulp van animatie inzichtelijk gemaakt. Een mooi staaltje ambachtswerk.

Dit is echt een hele goede mash-up van Rudolph the red-noose rendeer en van Roxanne. En veruit de meest bekeken video in dit blog (440.000 views in 13 maanden tijd).

Let op!
Het volgende kerstfilmpje is wat pikanter. (Misschien zelfs NSFW, maar het ligt er natuurlijk maar net aan waar je werkt 😉 .) Dit voorbeeld is ook een kerstgroet-promo, die de doelgroep ongetwijfeld aanspreekt (zeer belangrijk als je een filmpje wilt dat door meer mensen gedeeld en gewaardeerd wordt dan de directe familie alleen): in dit geval is een filmpje van een latex-designer.

Een ouder filmpje met een licht viralgehalte en een hoge, maar onschuldige dosis ‘sex sells concept’. De clichés van dom blondje en Zweden komen samen in dit filmpje:

Net als bij virals zien we dat grof, grappig, schattig en sexy scoren. Al moet je met grof wel uitkijken in de kerstdagen; religie is en blijft een gevoelig onderwerp.
Wat ook opvalt is dat het aantal views lager is dan bij reguliere virals. Dit is eigenlijk niet vreemd, want de kerstperiode beslaat slechts een korte tijd.
De meeste kerstfilmpjes zijn, net als kerstkaarten, toch vooral gericht aan familie en bekenden (of zakenrelaties), dus een miljoen views is niet het hoofddoel.
Het gaat om de kerstwens en de glimlach bij de ontvanger.
En wat dat betreft is het geen nieuwe traditie, maar een verlengde van een bestaande traditie.

Voor mij is het al een traditie. Ik probeer echter wel altijd met iets te komen dat meer is dan een bewegende kerstkaart met alleen de geëikte elementen. Het mooiste is het als het een verrassend verhaaltje is met onverwachte elementen. In 2010 voegde ik wat 1001 Nacht toe, zodat de toverlamp van Aladin gecombineerd kon worden met de ‘Beste Wensen’.

De komende jaren zal blijken in hoeverre de opmars van de kerstvideo doorzet.
Wat zijn jouw gedachten hierover?
Is het iets wat zal toenemen? Of verfoei je het?
Let me know!
*)
Er zijn mensen die er van overtuigd zijn dat de Maya’s inderdaad een nieuw tijdperk hebben voorspeld. De kans is echter veel groter dat de kalender ophoudt en weer bij 1 begint, zoals onze kalender op 31 december eindigt en op 1 januari begint.
Dus wees niet bang: volgend jaar maak ik gewoon weer een kerstfilmpje 😉

About this entry