Hoera! Jouw bedrijfsfilm is af: wat moet je er mee?

Een tijdje geleden sprak ik een ondernemer, die zei geen idee te hebben wat hij zou moeten doen met een bedrijfsfilm of promotievideo.
Een terechte vraag.
Video for the sake of video is een slechte motivatie.
Dan moet je je eerst afvragen wat en wie je wilt bereiken.
Het bepalen van een doel is eerder beschreven in Yes! Ik wil een video, maar waarom eigenlijk?

Dus:
Wat kun je doen met een bedrijfsfilm als deze af is?
Het korte antwoord is: Laten zien, natuurlijk!
Maar met zo’n antwoord kun je niet erg veel….

Net als bij andere vormen van communicatie geldt dat je wilt dat het gezien wordt door jouw doelgroep. Tegenwoordig zijn er verschillende kanalen in te zetten om een bedrijfsfilm te vertonen. De tijd dat het alleen kon met een videoband en videorecorder is definitief voorbij:
video’s kunnen vertoond worden op internet, TV, beurzen, presentaties, iPads, laptops: eigenlijk kan het tegenwoordig op bijna ieder beeldscherm.

– Plaats het prominent op de website, zodat nieuwe bezoekers in korte tijd een goede indruk van het bedrijf, product of de dienst krijgen.
– Plaats het op videosites als YouTube en Vimeo. Hierdoor kun je de video eenvoudig delen via social media als Twitter, Facebook en LinkedIn.
Sterker nog: de mensen die het filmpje de moeite waard vinden zullen het ook weer delen. Hierdoor wordt het potentiële bereik veel groter dan je eigen, directe netwerk.
Bovendien kun je op YouTube, na enkele tussenstappen, directe links naar de eigen website maken in de video.

– Gebruik het als introductie of aanvulling bij presentaties. Een goede video maakt meer indruk dan typische powerpointslides.
– Toon het in de beursstand om aandacht te trekken en de eerste kennismaking met het bedrijf te verzorgen. Zorg dat er een voor de beurs aangepaste geluidsloze versie is, zodat niemand gek wordt van het constant herhalende geluid.
– Verwijs er naar in de nieuwsbrief: wijs bestaande relaties op het filmpje en herinner hen er gelijk weer aan waar je voor staat.
– Als het nieuwswaarde heeft voor een bepaalde doelgroep of sector, kun je proberen de film in combinatie met een geschreven persbericht op (vak)gerelateerde blogs te krijgen. Dit filmpje over een Guiness Wereldrecord is wereldwijd op tientallen blogs over telefonie en gadgets geplaatst:

(Credits: Camera op de grond: Ard van der Veldt, Camera in de kraan: Mobile Cowboys, Edit: BrokxMedia)

Dit zijn de belangrijkste kanalen om je bedrijfsfilm in te zetten.
Afhankelijk van je doelgroep en de gekozen strategie kun je al deze kanalen inzetten, maar je kunt er ook voor kiezen om er slechts 1 of een paar te gebruiken.
Hierover nadenken kan natuurlijk al voordat er ook maar 1 seconde gefilmd is.
Dan kun je ook gelijk bepalen of de social media die ingezet gaan worden nog even extra aangepakt moeten worden: misschien is het profiel nog niet up-to-date of zijn nieuwe relaties nog niet toegevoegd als friend. Terwijl er door de filmmakers gewerkt wordt aan de bedrijfsfilm, kan er voor gezorgd worden dat de social media weer helemaal bij zijn.
Bovendien kan er al wat interesse gewekt worden door afentoe te laten doorschemeren dat er aan een bedrijfsvideo gewerkt wordt.

Uiteraard kun je behalve voor het realiseren van een bedrijfsfilm ook voor advies over (en hulp bij) de inzet ervan bij BrokxMedia terecht.
Vragen?
Neem contact op en stel ze!

Lees verder:
Videomarketing is meer dan even een video online zetten.

En lees ook:
Yes! Ik wil een video: maar waarom eigenlijk?
Video wordt steeds belangrijker als zakelijke informatiebron (deel 1)
Video steeds belangrijker als zakelijke informatiebron (deel 2)

Advertenties

About this entry