Anatomie van een zomergroet – Storyboards (Deel 1)

Het maken van een auto of een huis kan eigenlijk niet zonder een ontwerp. Het ontwerp is de plek waarin de wensen en de mogelijkheden bij elkaar komen. Aan de hand van de bouwtekening kan er een planning voor de uitvoering gemaakt worden. Dit proces gaat ook op in de creatieve sector. Ook de meesters in de Gouden Eeuw maakten eerst schetsen en voorstudies, voordat met het uiteindelijke doek werd begonnen. Met film is dit niet anders: vanuit een idee wordt een storyboard ontwikkeld en dit storyboard is de bouwtekening voor de film. Het vertelt de makers wat er allemaal nodig is om het idee te realiseren. Het zorgt voor focus en een efficiëntere workflow. Maar het belangrijkste is misschien wel dat je alles wat je opschrijft en tekent niet snel zal vergeten.

Voor de zomergroet heb ik eerst, al brainstormend, verschillende concepten bedacht waaruit ik een idee heb geselecteerd. Sommige ideetjes waren te ingewikkeld om in korte tijd te realiseren, andere waren de volgende dag eigenlijk niet zo sterk. Ik koos voor het ‘kosmische’ idee: de stand van de zon speelt de hoofdrol. Al snel moest ik denken aan Kubrick’s 2001: A Space Odessey. Ik vind het altijd wel leuk om in dit soort ‘groetfilmpjes’ naar een stukje filmgeschiedenis te verwijzen. Vooral het openingsshot is een duidelijk knipoog naar de aarde-maan-zon-compositie uit de film.
Omdat het filmpje over de stand van de zon zou gaan, zat ik eerst te denken om iets met Stonehenge te doen. Stonehenge zou immers met de stand van de zon en de maan te maken hebben.

Maar Stonehenge moest al snel plaatsmaken voor de monoliet uit Kubrick’s Science Fiction klassieker. Deze aanpassing is ook nog te zien in het eenvoudige storyboard; een idee kan zich natuurlijk blijven ontwikkelen in de storyboardfase.
Het Storyboard voor de zomergroet van BrokxMedia

Met het schetsmatige storyboard op het bureau kon ik ga beginnen met het realiseren van de verschillende shots. Voor het 1e shot had ik niet veel nodig: een verre planeet, manen en After Effects met wat plug-ins (en Photoshop om de sterrenhemel te tekenen).

Screenashots Zomergroet. Zie hoe het shot is opgebouwd

De dageraad heb ik uit mijn archief gehaald: er moest alleen een monoliet aan toegevoegd worden. De blauwe lucht is vauit de tuin gefilmd, de zon en monoliet zijn er aan toegevoegd. Ook het laatste shot heb ik in de achtertuin gedraaid. De zon scheen mooi door de druivenbladeren. En dit is het resultaat:

En natuurlijk is het ook te bekijken op de website van BrokxMedia.
Geniet van de zomer!

About this entry