Irritant? … of gewoon anders?

Nu ik dan begonnen ben met een blog, moet ik natuurlijk ook wel onderwerpen hebben. Gelukkig was er afgelopen jaar weer de verkiezing voor de Loden Leeuw; de prijs voor de meest irritante TV-commercial. Op de winnaars valt niet veel af te dingen; de pokkie-reclame is nog altijd hoogst irritant en over Frans Bauer is al meer dan genoeg gezegd en geschreven 😉

Het viel me op dat de presentatrice van Radar een schijnbaar lage irritatiegrens heeft: de Carglass commercial zou irritant zijn, omdat de hoofdpersoon een “soort Elvis” zou zijn. Het niet-ABN-accent heeft daarin ongetwijfeld ook een rol gespeeld. Een andere genomineerde was de Axe commercial met de gast met de doorgedraaide ogen. Dat was blijkbaar heel abnormaal en eng en dus ook irritant.

Zou het niet-perfecte soms irritant zijn? Is afwijkend irritant?
Je zou het bijna gaan denken, want een andere nominatie was de ‘eerste poppencommercial’ van Vodafone:

De vervolgen op deze commercial waren misschien wel wat irritant, maar deze vond ik zelf verfrissend ontregelend. Ik was verbaasd en vroeg me af waar ik naar zat te kijken. Ik vond het eigenlijk wel grappig om eens ‘rare muppets’ te zien in plaats van ‘perfecte poppetjes’.
Veel commercials maken immers gebruik van ideaalbeelden, maar dat was nu eens niet geval.

Dit betekent natuurlijk niet dat dit de eerste keer is dat zoiets gedaan werd. Sterker nog, in de beeldende kunst is er al langer een tegenbeweging die zich afzet van het perfecte ideaalbeeld van de mens, maar dat is misschien wel een mooi onderwerp voor een andere keer. Op TV zagen we een paar geleden, dat Dove de supermodellen inruilde voor de ‘gewone vrouw’. Een zet die veel bijval kreeg, omdat het daarmee veel beter aansloot bij de doelgroep en geen (voor veel mensen onhaalbaar) schoonheidsideaal opdrong.

De vraag is: is voor sommige mensen het imperfecte en het afwijkende irritant?
Zelf vind ik commercials die echt niet grappig zijn, terwijl dat duidelijk wel de bedoeling is, pas echt irritant.

Afijn, ik was het dus niet eens met enkele nominaties voor de Loden Leeuw. Verder heb ik niets tegen ‘imperfectie’ en ideaalbeelden. Uiteindelijk gaat het erom dat het verhaal en de boodschap goed overkomen.


Zouden deze commercials dan niet irritant zijn volgens Radar? 😉



About this entry